Een verhoogde inname van vitamine D leidt tot reductie van het risico op diabetes type 2. Dat blijkt uit een nieuw, groot opgezet onderzoek van het Tufts Medical Center en Carney ziekenhuis in Massachusetts.
De onderzoekers hebben de resultaten van negentien studies over vitamine D en diabetes type 2 vergeleken. Volgens de gegevens die zijn gepubliceerd in het European Journal of Clinical Nutrition draagt een verhoogde inname van meer dan 12,5 microgram vitamine D bij aan het verkleinen van 13 procent op het risico diabetes type 2. Een hogere vitamine D bloedwaarde gaf een nog positiever effect. Mensen met de hoogste vitamine D status (>25 ng/ml) hadden 43 procent minder kans op de ontwikkeling van diabetes type 2 ten opzichte van personen met de laagste vitamine D status (<14 ng/ml).
D-Tekort
Tijdens de studie is gekeken naar twee specifieke D-varianten, vitamine D3 (cholecalciferol) en vitamine D2 (ergocalciferol). Een vitamine D-tekort maakt het voor het lichaam moeilijk om voldoende insuline aan te maken, zo blijkt uit eerdere studies. Het wordt bovendien in verband gebracht met het metabool syndroom.
Verder onderzoek
Deze resultaten zijn gebaseerd op een meta-analyse van acht observationele cohortstudies en elf gerandomiseerde gecontroleerde studies (dit zijn studies met een controlegroep).
Volgens de wetenschappers is verder onderzoek nog wel noodzakelijk om meer te weten te komen over de precieze rol van Vitamine D in de ontwikkeling en het verloop van diabetes type 2.
(Bron: diabetesdossiers)
